top of page
Foto van schrijverNiek van Hees

Jan Lenferink interviewt Niek van Hees

Bijgewerkt op: 20 feb.

“Laat je niet afleiden door termen als ambitie, groei en succes, maar neem de tijd”

Jan Lenferink van de Belastingdienst vroeg of hij me mocht interviewen omtrent de start en inrichting van mijn bedrijf www.balkantravelsupport.nl. Uiteraard mag dat, want mij mag je alles vragen! Het is een open en leuk artikel geworden waar je een kijkje in de keuken krijgt omtrent de opzet van mijn bedrijf, mijn doelen en drijfveren.

Lees het hier:

"Niek geeft reisadvies op maat voor Balkan"


In deze serie staat steeds een startende ondernemer centraal. Doel is om ervaringen te delen met andere starters. Hoe ben je met je onderneming begonnen? Waar liep je tegenaan? En: heb je tips voor je collega-starters? Deze keer is Niek van Hees aan het woord. Niek raakte verknocht aan de Balkan-regio en runt sinds kort zijn eigen reisbureau Balkan Travel Support, een onderneming met een eigen concept.

Enige durf kun je hem niet ontzeggen. Een vaste baan als marketingmanager opzeggen en dan een reisbureau beginnen. Niek (40) heeft de Balkan-regio in zijn hart gesloten en wil die vaak nog onontdekte regio graag delen met mensen die avontuur zoeken. “Zeeën, kustlijn, meren en bergen. Het is er allemaal en het gebied is volop in ontwikkeling. Daar krijg je nog waar voor je vakantiegeld.” Niek was klaar met in loondienst werken en wist nog niet wat hij precies wilde. “Wat wel vaststond, was iets met dienstverlening richting de Balkan. In- en export heb ik onderzocht, maar ik wilde mensen naar dat gebied brengen en geen goederen.”
Voordat zijn reisbureau goed en wel van start kon gaan, moest Niek van alles regelen. “Eén ding stond voor mij vast”, zegt Niek. “Ik wilde het privé en zakelijk goed geregeld hebben en ben op zoek gegaan naar informatie, zowel bij de Belastingdienst als de Kamer van Koophandel. Ik vond de afspraak voor een video call op de Goede Start-site echt top. Ik had van tevoren een lijstje met vragen gemaakt, gericht op mijn specifieke situatie. Toen het duidelijk was dat ik de reisbranche inging, was ik verbaasd hoeveel zaken hierover - inclusief voorbeelden - al uitgewerkt stonden op Goede Start.” Niek woonde ook webinars bij. “Daar werd duidelijk welke stappen ik eerst moest zetten. Ik groeide er stap voor stap in, zonder veel druk.”


Hoe het begon


Zo´n 10 jaar geleden trok Niek met een enkele reis naar Novi Sad in Servië, centraal gelegen in de Balkan-regio. “Ik wilde een tijd in het buitenland wonen en dan op minder ontdekte plek. Ik heb er een jaar gewoond en rondgereisd om een indruk van de regio te krijgen. Het is een regio die bij me past: heel divers en avontuurlijk. Ook heb ik een klik met de bevolking. Ik ben daarna jarenlang steeds teruggegaan.” Mensen verkijken er zich soms op hoe groot het gebied is, stelt Niek. “En er is meer ruimte voor toerisme in de vaak nog onontdekte gebieden. En heel belangrijk: je maakt snel contact met de gastvrije, lokale bevolking. Verder is het gebied erg divers met verschillende geloofsovertuigingen en architectuur. Klanten leggen hun wensen bij me neer en die probeer ik te vervullen.”
Voordat Niek een paar weken geleden met zijn internetsite live ging, konden reisorganisaties hem inhuren als ze hun aanbod met de Balkan wilden uitbreiden. “Maar al snel werd mij duidelijk dat ik nog een stapje verder wilde: zelf een bedrijf starten.” Hoe vindt Niek zijn klanten? “Ik had wat testklanten uit mijn warme netwerk. Nu ben ik echt aan het netwerken en dat is leuk om te doen. Binnenkort begin ik met online adverteren. Ik heb in april mijn website gelanceerd en een mooi filmpje gemaakt. Ik heb een huis in Servië, mijn 2e thuis. Verder heb ik een podcast opgenomen, om meer toe te lichten waarom dit gebied mijn passie is. Ik wil het imago van die regio verbeteren. Het is veilig daar en er zijn goede mogelijkheden voor toeristen. Ik wil klanten goed informeren en een brug voor hen zijn richting de Balkan.”

Concept


Niek legt het concept van zijn bedrijf uit: “Ik begin met een halfuur gratis intake, even sparren met de klant. Dat doe ik vraaggestuurd en gepersonaliseerd. Dit is een nieuwe aanpak in de reisbranche, vaak zijn het pakketreizen en is het meeste voorgekauwd. Ik maak een reisplan dat op de persoonlijke wensen van de klant is afgestemd en adviseer waar nodig. Ik stel vragen als: wat is je meest favoriete reis ooit? Wat heb je altijd al willen doen, heb je een voorkeur binnen die regio? Op basis daarvan maak ik een reisadvies op maat.”
Niek heeft doelen gesteld. “Ik wil uit mijn werk een gezond basisinkomen halen. Mijn passie ligt echt bij die regio en ik wil ervoor zorgen dat klanten enthousiast worden om ernaartoe te gaan. Als ik een stabiel klantenbestand heb, ben ik tevreden. Ik heb geen ambitie om personeel in dienst te nemen. Als mensen naar de Balkan gaan en het geweldig naar hun zin hebben en ook bijdragen aan de lokale economie, dan ben ik helemaal blij.”

3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page